Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

torsdag, oktober 19, 2006

Fortsättning på kreativt skapande....

Yes! dagens aktiviteter blev inställda. Efter att barn och make lämnat huset kastade jag mig ut i det som numera är pokerrum/atelje.
Jag tänkte färdigställa mitt konstverk "sten mot sammet" som jag påbörjade på kursen igår. Sammeten var trickigt nog med sina skiftningar och sin glans, men stenen...var omöjlig. Död, kall, livlös men samtidigt full av nyanser och skuggor. Efter att ha blandat till färger i över en timme, åkte jag till lampaffären och införskaffade extraljus och hoppsan.. det blev visst helt andra färger än tidigare. Konstateljen har hundra lysrör i taket och man är inte vacker där osminkad. Här hemma har man inte fullt lika brutal belysning.

Nöjd med att ha fått till färgerna och skuggorna beslutar jag mig för att vara klar. Ställer tavlan på golvet och går ut för att strax återvända och få se min talva på håll....Hmmm.
Regel nr 1: stå och måla och kliv bak då och då för att få perspektiv.
Glömde visst det. I min iver att få till nyanserna ser jag att stenen blev en rumpa. En i och för sig vacker liggande rosa rumpa på sammet.

Insikt: det blir inte alltid vad du tänkt dig. Vänd kappan efter vinden. Jovisst hade jag tänkt måla en rosa rumpa på sammet. Jag använde bara en sten som modell.