Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

tisdag, oktober 17, 2006

Jag är 40 år och har förlöst tre barn. Tre förlösningar. Jag borde kunna detta nu. Denna fjärde enorma förlossning som jag ruvar på känns som en 14-kilos jätte som vägrar komma ut och spjärnar emot allt vad det går. Jag ser "Blecktrumman" för mitt inre. Denna min fjärde tunga förlossning är min konstnärliga metarmofos. Jag vet att det finns där, djupt nere i mina hårt förkalkade kärl rinner en konstnärlig ådra. Min syster har den, min far hade den och även min mor, eftersom hon gör sin enklaste matlagning till ett konstverk. Varför? Varför? Jag kanske inte lider tillräkligt för att föda fram ett skapande? Men att inte skapa är ett lidande i sig, så det ena borde ge det andra.

Jag gnällde lite för min lärare om att min 6 -åriga dotter har bättre känsla än vad jag har. Hon tittade på mig och sa: "Så klart, hon har målat i hela sitt liv. När målade du sist?" Så här sitter jag och våndas över att min kastanj inte ser ut som en kastanj, utan som en hårig spermie. Jag tror jag skär av mig örat. Det har ju fungerat för andra.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Brukar läsa här, men har skamligt nog aldrig lämnat någon kommentar. Dina texter får mig alltid att skratta, så en litterär förmåga har du i alla fall helt klart! Vad det gäller den konstnärliga ådran så kan det vara sååå svårt att släppa fram den. I mitt fall tror jag det rör sig om en släng av prestationsångest. Jag vill ju vara bäst (fult drag, jag vet), så jag skyddar mig själv genom att inte försöka. Bra att du tog det otäcka första steget, det är halva vägen!

4:11 em  
Blogger Barbamamma said...

Kul! Trodde bara min syster läste detta. Det är så sant att prestationsångesten har skövlat många offer. Men någonstanns måste man börja med att leva upp till det man försöker uppfostra barnen till.

7:03 em  
Blogger Nejma said...

*asg* Jag tycker att du är enormt rolig! Och jag tycker definitivt att du måste blogga oftare och därmed basta! *s*Det är också en konstnärlig förmåga.

Jag vill också börja måla! Kanske nått att satsa på nu när det börjar bli mörkt om kvällarna... Jag scrappar ju redan så att måla borde inte vara sååååå svårt... Hm.... Det återstår att se. *s*

Rosa bananer låter himla fint! Du kommer att bli en utmärkt konstnär. ;-) Det är ju bara att kolla in din dotter och göra likadant.

Kram,
Nejma

2:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home