Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

lördag, november 24, 2007

Igår kände jag mig som Askungen, som inte fick följa med till balen.

Fredag morgon kl 8.00 skulle företaget resa till Grythyttans Herrgård. Där skulle vi börja med en lunch för att senare ha lite friluftsaktiviteter i form av lerduveskytte. Därefter skulle vi få en uppläxning i "Vett och etikett" avrundat med vinprovning innan middagen i Carl-Jan Grankvists antikinredda miljö.

Jag hade skrutit och skrävlat om resan för alla som kom i min väg. En riktig plåga för omgivningen tydligen eftersom någon "me matiakse" vilket betyder att "kastat ett ont öga" på mig. (Ett grekiskt uttryck för att ha drabbats av någons avund eller överdriven välvilja, som leder till att det går åt helvete. För att skydda sig mot detta så spottat man och säger "ftuso" ett par gånger. Det är faktiskt en vanlig syn när en mor kommer gående med en söt bebis och folk omkring spottar efter dem. Gissa om min pappa blev förbannad första gången han besökte Grekland med min mor, för att visa upp sin nyfödda dotter.)

Där står jag arla fredagsmorgon med en mensmage som håller på att ta livet av mig. Så pass att jag inte kunde förmå mig att åka iväg. Det blev ett besök på Gyn akuten istället. Maken fick leda mig ända in till undersökningsrummet tills det blev dags för själva undersökningen. Var så groggy att jag inte kunde prata vettigt. Efter att snabbt ha granskat redskapen och instrumenten såg jag hans lättnad över att vara mannen i dramat. Endel redskap känns som om de är kvarlevor från 1700-talet. Kan tänka mig att männens motsvarighet till gynekoligisk undersökning är kontroll av prostatan, och där behövs väl bara en brits, en gummihandske och ett finger.

Väl hemma igen med en molotovcoctail till penicillin kur, och en oklar förklaring till vad som felades mig, kändes det bra att inte ha tryckt i sig ett gäng smärtstillande och åkt till Grythyttan. Det hade blivit en jobbig middag.