Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

onsdag, januari 09, 2008

God Jul, Gott nytt år, God fortsättning osv

tiden går tydligen fort när man har kul, eller...? Det är över en månad sedan jag skrev sist. Jag har varit drabbad av, vad ska man kalla åkomman....vinterlovet. Två och en halv vecka med en sysslolös, överaktiv och uttråkad familj. Det roligaste barnen har haft för sig mellan tv och data spel har varit tävlingen "vem driver vem till vansinne först". Familjeaktiviteter i alla ära men inte 18 timmar om dygnet. Det är omöjligt. Varenda rutin har gått upp i rök och nu är kvällningen dygnets värsta timmar. Just det timmar! för ingen av barnen vill somna och alla är helt plötsligt mörkrädda, måste kissa, dricka, duscha, hämta ditten eller datten, ha full uppmärksamhet och allt annat mellan himmel och jord från nio fram till elva halv tolv på kvällen.

Maken och jag gjorde till och med ett tappert försök till ett samliv härom natten och hamnade nästan mitt i en "smurfdans". Det är ett utryck som min syster och hennes man myntat för en speciell situation. De blev ertappade av sin femåring på sängkanten, och lyckligtvis var de under täcket. När de väl blev medvetna om att de stora bruna ögonen stod och iakttog dem, kläcker hennes man ur sig "...och så här förstår du dansar smurfarna!". Fenomenal bortförklaring för en femåring, men knappast för en tolvåring. Vi skyddades av dörren, men han förstod inte varför vår sovrumsdörr var låst mitt i natten. Jag är så glad att skolan har börjat att jag inte kan beskriva det med ord!

Jag har redan börjat söka aktiviteter för barnen till sommarlovet. Seglarläger, golfskola, tennis skola, simläger. Nästa vinter tänker jag boka en resa till fjällen över jullovet. Om inte ljuset kommer uppifrån så finns det större chans att den kommer från backen. En veckas aktiviterer ute i friska luften! Denna granitgråa sörja till väder får vem som helst att gå i ide. Häromdagen visade sig en halvblå himmel men det blåste döda örnar över nejden, så det blev inget friluftsliv då heller. Jag har en återkommande refräng i bakhuvudet hela tiden. Det är Povel Rammels "säng, säng säng, sova, sova sova.." När jag var liten var vintern vit och kall och sommaren soligt varm med stilla nattregn. Eller?

Såg att jag sist skrev när jag hade fått ställa in min resa till Grythyttan. Det visade sig att (det här är äckligt) min mens var så kraftig att den gick bakåt, ut i buken och ja, det gjorde djävulskt ont och ja, sådant kan hända vem som helst och ja, det kan hända fler gånger och ja, numera är jag hysteriskt orolig inför varje omgång.
Nästa stora fest för mig var nyårsafton, och då låg jag ensam utslagen av magsjuka. Min äldste son avbröt festen och höll mig sällskap strax innan tolvslaget, och alla andra ringde från festen för att kolla läget och tala om hur hysteriskt roligt de hade. Tack. Men jag klagar inte, för magsjukan gick över fort och den där illamåndekänslan som höll i sig en hel vecka efter, tog bort julmatsringen och lite till. Tre kilo allt som allt.

Håller nu på att planera en resa till Aten i april. Tjejerna i pokergänget följer med mig ner till min syster. Vi ska spela, äta gott, shoppa och roa oss så långt sömmarna håller. Sedan ska makarna få sopa ihop resterna som kommer hem. Undrar vad jag kommer att drabbas av då?