Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

torsdag, maj 01, 2008

Kära Syster.

Tack för en underbar lång helg. Vi hade allihop fantastiskt roligt och vi satt som fastkilade i flygplansstolarna på hemvägen tack vare all mat vi stoppat i oss.

Så många dagar utan förpliktelser, konflikthantering, förmaningar, stressade transporter från träning A till träning B, urtrist matlagning á la bukfylla och läxläsning. Vårt späckade resschema var perfekt.
Det var inga problem att stuva in alla tjejer i bilen mitt i natten för att ta fakirplanet till Athen. Fem tjejer med bagage för fem dagar i en storstad. Inte mycket till packning kan man tro eftersom det viktigaste att få med sig är kortet till shoppingen. Men så var inte fallet. Alla hade t ex minst fem par skor med sig och byte från dagkläder till kvällskläder för alla dagar, med hänsyn tagen till vädret. Stora väskor m a o, i knät hela vägen till Arlanda. Stämningen var hög när vi satte oss på planet och det diskuterades högljutt om vi skulle ta Bloody Mary till frukost eller inte, men snarkandet övertog konversationen.

Efter en tidig ankomst och incheckning av tjejerna på hotellet drog vi ut på stan. Tanken var att vi skulle sova middag för att orka med pokern på kvällen. Men hur får man fem övertrötta svenskor att sova middag? Det går inte. Lösningen blev ett par drinkar i barlobbyn och sedan var det halli hallå fram tills vi konstaterat att vi varit uppe i ett dygn. Jag satt i finalspelet när min motspelare kära Mrs P av trötthet släpper sitt pokerfejs och går "all in" och jag är så trött att jag ger henne vinsten enbart för att jag inte orkar en enda vända till. Vi körde utmattningstaktik och jag förlorade.

Dag två var en av de bästa vi arrangerat. Den lilla fiskrestaurangen på bakgatan (gudomligt gott!), shopping på TheMall och avrundat med Gold Class Movie. Det är extrem bling bling på den biografen. Det passade oss perfekt. Vi intog en barbröstad Matthew McConnelly i storformat, i stora liggfåtöljer medan servitören serverade oss Cosmopolitans, Margueritas och Mojitos.

Dag tre jagade vi väsk killarna som i sin tur jagades av polisen. Kopior av kända märken som de kallar Borriborri (= Burburry). Skitkul! Fika, öl, matorgier och fika igen. På kvällen åt vi på vår favoritrestaurang, fritt översatt till "Gamla smaker". Jag tror att vi kan den restaurangen nu, eller hur? Mat som det lagades på Platons tid, inga gafflar o s v. Egentligen ganska smaklöst när man tänker efter. Pricken över i:et den kvällen var den flaschiga nattklubben "Villa Mercedes". Tur för oss att din man är en kändis där nere, annars hade vi aldrig kommit in. Det var egentligen läggdags sedan länge för oss småbarnsmammor när vi kom in. På vårt bord stod en flaska vodka för att markera reserveringen. En efter en gäspade vi och alla insåg att det skulle bli en lång kväll eftersom stället var tomt och grekerna inte kliver utanför dörren före ett på natten. Som det luttrade norrländska biljardproffs A är konstaterade hon att om man inte har roligt får man dricka sig rolig. Plötsligt drar du mig i armen och säger att nu tänker du och din man åka hem, och jag undrar när din man dök upp och inser att klockan är fem på morgonen. Facebook i all ära, men man kan fråga innan man lägger ut bilder på nätet tycker jag. Jag hade bevisligen fruktansvärt roligt den kvällen för det fanns inte en enda bild på mig där man inte såg min armhåla eller mina plomber.

Dag fyra började smärtsamt. Du väckte mig vid nio tiden på morgonen med ett leende och sa att nu var min massös där. Det var inget skämt. Där stod den Ukrainska ångvälten. Hon fullkomligt massakerade min arma kropp. Det var inte bara huvudet som det tjöt i och var ömt, fötterna i för höga klackar och hela kroppen hade fått sig en rejäl omgång på dansgolvet (á la Ålandsbåten av bilderna att dömma). Muskler jag inte använt på år och dar hade kört hårt och nu fick de stryk som plåster på såren. Jag kan lungt påstå att det inte var mycket glamour över mig efter den behandlingen, men konstigt nog ändå uppiggande.
Lunchen i Pireaus var god för oss alla förrutom för vår lilla gravida V. Hon hade givetvis inte följt med kvällen innan men var den som såg mest sliten ut. Gravid i nionde veckan gör mycket med doftsinnet. Speciellt eftersom de flesta greker röker konstant och gärna medan de äter. Gaffeln i ena handen och ciggen i den andra. Lite bleka om nosen kunde vi konstatera att fisk inte var den rätta maten för dagen för någon av oss.
Trevligare var det nere i Marinan, där vi satt i solen och fikade bland lyxyatcherna. Inga små båter direkt. De flesta hade en liten landstigningsbåt i aktern. Den lilla "jollen" var lika stor som vår daycruiser på 21 fot. Imponerande.
Den kvällen skulle vi ha avslutat efter restaurangbesöket. Men du hade bokat ett bord på "Rock n´Roll" och det dök upp massor av vänner. Problemet var bara att vi var så trötta och stället så packat och stimmigt att inte ens A´s norländska taktik fungerade. Mojiton hade bara en sövande verkan. Vi satt som panelhönor på rad och gäspade i tur och ordning mitt i dunkandet av åttitalsmusik.

Summa sumarum: Sol, mojitos, cappucino Freddo och shopping gör gott för trötta mammor. Men när man fyllt tjugofem ett antal gånger, kan man inte festa två dagar på raken. Nu vet vi hur vi vill ha det nästa gång vi kommer.

Ännu en gång TACK!

1 Comments:

Blogger popsan said...

Håller helt med två dar på raken var för mycket....speciellt efter 3 flaskor vodka... Men fan vad kul vi hade..
Nästa vända blir det utgång varannan dag....

8:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home