Strössel i vardagen

En 40 (+ nuförtiden) kvinna, helsvensk, halvgrek, gift med en man och ger mitt bidrag till BNP´n med tre välutvecklade barn som redan före tonåren är hypereffektiva.Mitt stora intresse för tillfället är konst. Jag "gör tavlor" hela tiden.

fredag, juli 13, 2007

Sommar, regn och kanske en gnutta sol....

Förra sommaren njöt vi till 100% av det svenska sommarvädret. I år har vi fått ösa ur båten. Nu har vi en lucka i molntäcket och helikoptertrafiken, som tydligen passerar vårt hus påväg ut till skärgården, är i full gång. Snälla ge mig en hagelbössa!

Att bo vid vattnet är ljuvligt på alla sätt och vis. När den omedelbara förälskelsen gått över blir man mer uppmärksam på saker man tidigare ignorerat. Tex då någon beslutar sig för att ha vattenskoter rally. Ljudet fortplantar sig och rullar upp mot huset och plötsligt låter det som om någon drar en gräsklippare genom vardagsrummet. Hela kvällen. Riktigt varma sommarkvällar brukar lockar långväga yngre besökare till beachparty. Vi bor nu i "fel sväng" påväg ner till stranden och klarar oss hyggligt, men det gäller ändå att plocka undan barnens cyklar och annat roligt som man kan tänkas låna på vägen. Ett par bekanta som bor i "rätt sväng" har slutat försöka laga sin ständigt demolerade brevlåda och hade under förra sommaren en Ica kasse istället. Fyndigt. En ny ide till IKEA: Brevis.

För ett par veckor sedan upplevde jag en "Halleluja moment" .Var på konstkurs i Bohuslän. Jag körde ner själv, bara det en bragd med tanke på mitt skrala lokalsinne. En vecka utan att behöva ta hänsyn till andra än mig själv. Gourmetmat serverad på bordet och konststudier från morgon till sent på kvällen. Första dagen fick jag ta mig en och annan powernapp för att hänga med. Av de arton deltagarna mellan tjugoåtta och sjuttiosex, var det bara två som kom i par vilket gjorde att gruppen snabbt fann varandra.
Jag kom inte hem med sju fantastiska konstverk att hänga på väggen, vilket jag hade trott. Det lilla jag målade var mer en ide om vad jag vill göra framöver. De fick mig att se konst med andra ögon, att granska detaljer jag tidigare inte sett och samtidigt se helheten. Att leka med färger, se motiv, söka inspiration och ...jag kan hålla på i det oändliga. Det var en underbar energikick och lärarna gav oss sina själar. Jag går fortfarande omkring och ser assimilationer, stöd- och spännytor i min omgivning. Lärarna Sina Wollter och Marie Palmgren var helt fantastiska. Det var en sådan kick! En av deltagarna, en äldre herre från Östermalm, presenterade sig själv med att det nu var dags att se om han kunde aktivera höger hjärnhalva, eftersom han börjat gå i cirklar. Från att aldrig ha målat tidigare skapade han de härligaste teckningar och tavlor jag sett.
Påväg hem från kursen iaktog jag landskapets assimilationer och konturer, färgskiftningar och insåg plötsligt att jag kört i en stor cirkel. Efter en timmes bilkörning var jag tillbaka på E6:an fast på väg mot Göteborg istället för Stockholm. Det var dags att koppla på vänster hjärnhalva, GPS:en.